BREAKING NEWS

Photo/ Survey, who is the favorite and least favorite leader of Albanians

BREAKING NEWS

The release of former deputy Alqi Blako from the cell, reacts strongly Meta: Fatal blow to the justice system, the decision was taken by order of...

The release of former deputy Alqi Blako from the cell, reacts strongly Meta:
BREAKING NEWS

The unexpected happened at Sali Berisha's meeting in Gjirokastër: Terri of this government! Democrats turn on take the immediate decision

The unexpected happened at Sali Berisha's meeting in Gjirokastër:
BREAKING NEWS

The journalist makes a strong statement: the European Union has punished and penalized Serbia, here's the reason

The journalist makes a strong statement: the European Union has punished and
BREAKING NEWS

Cyber ??attacks on Albania, the US takes the drastic decision against Iran! The American representative makes a strong warning: If the aggression is not curbed, it will...

Cyber ??attacks on Albania, the US takes the drastic decision against Iran! The
BREAKING NEWS

DP submits the draft law in the Assembly: To automatically prohibit the awarding of tenders for...

BREAKING NEWS

COVID-19 in Albania/ The Ministry of Health publishes the figures, here are how many cases there have been in the last 24 hours

COVID-19 in Albania/ The Ministry of Health publishes the figures, here are how
BREAKING NEWS

Paloka makes serious accusations: Blako was released, why are Rama and Yuri Kim silent?! Here's the deal...

Paloka makes serious accusations: Blako was released, why are Rama and Yuri Kim

Bota

Photo/ NASA releases never-before-seen images: A new era in space exploration

Astronomers and scientists from around the world have begun to react to the new images that NASA published, obtained through the James Webb Space Telescope.

One scientist even declared that this is "a new era in space exploration". The photographs depict the wonder of the universe, from newborn stars to the most distant galaxies.

The presentation of the fruits of the labor of the space telescope that cost 10 billion dollars, James Webb, began on Monday at the White House. In the first photograph, a multitude of galaxies can be seen, found in a depth of the cosmos where humanity had never been able to glimpse before.

Michael Messina, an assistant professor of astronomy at the University of Wisconsin-Madison who contributed to the Webb Space Telescope project, says these are just the initial glimpses.

"The scenes were really very short. We hope that in the continuation of this mission we will get longer views, deeper pictures, discover things that are even further away", he says.

The parts of the universe shown at the White House have been seen in the past by other telescopes. But the power of the Webb Space Telescope, its positioning far from Earth, and its use of the infrared spectrum, presented everything in a new light, which scientists say is not only science, but also art.

With the Webb Space Telescope, scientists hope to obtain light from the first stars and galaxies, which formed 13.7 billion years ago and only 100 million years after the creation of the universe.

The telescope will probe the atmospheres of other worlds for possible signs of life. Using infrared, the Webb telescope observed the chemical composition of a giant planet called WASP-96b, which is about the size of Saturn and is located 1,150 light-years away. The telescope revealed water vapor in the super-hot planet's atmosphere and even the presence of clouds where previously astronomers thought they didn't exist.

"With the James Webb Space Telescope, we can begin to determine the composition of the atmospheres for some of these exoplanets. We can now determine whether they resemble Earth, or Jupiter, or Venus," says Jason Rabinovitch, assistant professor at the Stevens Institute of Technology.

Shkencëtarët thonë se përdorimi i rrezeve infra të kuqe i mundëson teleskopit Webb të shohë edhe përmes pluhurit kozmik, deri madje në qoshet më të largëta të universit.

“Janë vërtet, vërtet të mahnitshme. Ajo çfarë është e mrekullueshme për këto imazhe është se na tregojnë se çfarë do të jetë në gjendje të bëjë teleskopi Webb”, thotë Catherine Pilachowski, profesore në Universitetin Indiana.

Disa nga imazhet më mahnitëse të teleskopit më të vjetër Hubble kanë qenë ato të Carina Nebulas, një ndër hapësirat më të ndritshme qiellore ku kanë lindur yje, e gjendur rreth 7600 vite drite larg. Kur shkencëtarët vendosën ta orientojnë teleskopin e ri hapësinor Webb në atë drejtim, ata u shpërblyen me një panoramë plot ngjyra, me flluska dhe boshllëqe aty ku po lindnin yjet.

“Këto pamje përfaqësojnë një epokë të re për eksplorimin e hapësirës. Përmasat e mëdha të teleskopit Webb, të kombinuara me ndjeshmërinë e valëve më të gjata infra të kuqe, do të thotë se do të mundet të ekzaminojë zona të universit që nuk i kemi parë kurrë më parë. Do të mundet gjithashtu të shqyrtojë sistemet më të afërta në mënyra që as nuk i kemi ëndërruar më parë”, thotë Danny Milisavljevic, ndihmës profesor në Departamentin e Fizikës dhe Astronomisë, në Universitetin Purdue.

Teleskopi hapësinor James Webb, më i madhi dhe më i fuqishmi i botës, u nis me një raketë në muajin dhjetor nga Guinea Franceze në Amerikën e Jugut.

Teleskopi mbërriti në muajin janar në vendvrojtimin e paracaktuar në hapësirë, rreth 1.6 milionë kilometra larg Tokës.

The telescope had to go through the lengthy process of aligning the mirrors, cooling the sensors enough to be operational, and calibrating the science instruments, all protected from the sun under a field-sized canopy. tennis./VOA