
What is happening to the loyal "soldiers" of Prime Minister Rama, Balluku and Kumbaro, SPAK seizes the phones of their subordinates, the hard details are revealed

The Rama file, the Albanian prime minister is asked by a prosecutor and an FBI official in New York and the unfortunate coincidence of McGonigal's guilty plea for the affairs of the head of government

Evi Kokalari uncovers the truth about Ilir Meta's file in the FBI, it has nothing to do with the assassination of Tom Doshi, here is the behind the scenes played by Sali Berisha

Edi Rama forgave Samir Manes 57 thousand square meters with only 1 euro and 165 thousand square meters of construction, this is how the prime minister caused the Albanian state 30 to 40 million euros in losses just for the interests of the biggest olig...

SPAK prepares the big blow for politicians involved in corruption and murder, Altin Dumani is put in motion, here are the "hot files" that are boiling the country

Spartak Ngjela unravels the secrets of the elections in Kukës: Here's who gave the big blow to Sali Berisha behind the scenes and what awaits the 'non-women' in the future

Petro Koçi: Here is the evidence that Sali Berisha disappeared to cover up the massacre of 'January 21' and the scheme he followed to hide the traces of the 'Gërdec' affair, the role of Shkëlzen and the evidence that sinks him

The census as Neptune's survey for household appliance offers, has oligarch Samir Mane added to the list of questions for Albanians?


Tourist services in Vlora represent the number one industry of the region. This industry employs 30,000 people in the county and in other sectors related to it, such as transport, the food sector, handicrafts, etc. Tens of thousands of families live on income from tourism, while the State Budget collects tens of millions of euros in income from tourism in Vlora.
Regardless of the speech about the investments in the two projects of Lungomare, tourism today represents the biggest economic asset of the Vlora region, not placed in the attention of the central government and not treated with priority fiscal and development policies.
How can you have sustainable tourism in areas with a large influx of tourists in the summer, such as Radhima and Orikumi, when these areas suffer from a chronic lack of drinking water, electricity and infrastructure?
How can you have quality tourism when Lungomare 2, an investment of the government, i.e. of the Albanian taxpayers, is given to the private sector?
How can you claim to have a strong tourism industry in Vlora, turning it into a major tourist destination, preserving its natural and cultural assets, when investments in tourism are only advertising and show, but not essential, where there is need more?
Tourism in the region of Vlora today faces many acute problems, such as:
1- There is a lack of a system to facilitate any investment procedure in the field of tourism, with local tourism as a priority;
2- Despite the presence of tourism offices in the municipalities of Vlorë, Saranda and Himare, their professionalism and equipment with qualified staff and concrete work programs are lacking;
3- There is a lack of a strategy and a concrete plan to reduce the fiscal burden in the tourism industry, to unify at a low level the VAT for accommodation units and for tourist restaurants and bars;
4. Tur-operatorët ndihen krejtësisht të pambështetur. Mungon suporti në promovimin e paketave të tyre turistike, mungon mbështetja financiare, ulje deri në zerim të taksave vendore, ulje të taksave dhe tarifave kombëtare, si dhe programe qeveritare për zhvillimin e ofertave turistike në trekendeshat e artë të atraksionit vlonjat: Vlorë-fshatrat e Lumit të Vlorës-Kaninë; Himarë-Kuç-Kanionet e Kurveleshit; Dukat-Tragjas-Rradhimë(treva Erikua); Vlorë-Himarë-Delvinë, etj.
5. Largimet masive të rinisë kanë sjellë për pasojë mungesë të theksuar të stafeve në sektorin e turizmit, duke e dëmtuar seriozisht atë dhe vënë në pikëpyetje cilësinë e shërbimeve turistike;
6. Ka mungesë të shkollave profesionale në qytet dhe në qark, të cilat të jenë të aksesueshme dhe të ketë politika motivuese për to, si edhe marketing të gjerë, për të nxitur të rinjtë të trajnohen;
7. Mungon programi i dedikuar për trajnimin e vazhdueshëm në distance dhe “in person” të personelit të njësive akomoduese të qarkut Vlorë, të guidave turistike, të personelit të restoranteve, pikave turistike, dyqaneve të artizanatit, etj., për rritjen e aftësivë të tyre profesionale. Mungojnë internshipet e studentëve të dalluar të universiteteve dhe Shkollës Profesionale Tregtare, me njësitë e mëdha akomoduese dhe komplekset kryesore turistike të qarkut.
8. Nuk ka asnjë plan dhe masa konkrete për fuqizimin e mjeteve detare të operatorëve turistikë të qarkut Vlorë, nëpërmjet programeve shtetërore dhe vendore të mbështetjes me subvencione dhe kredi të buta, për të rritur koneksionin dhe vizitueshmërinë në zonat e mbrojtura të qarkut Vlorë dhe atraksionet e tjera natyrore;
9. Vijon kronike problematika e mprehtë në qarkun Vlorë e derdhjes së ujrave të zeza në det dhe mungesa e pasiguria e furnizimit të vazhdueshem me energji elektrike në bregdet.
10. Mjedisi turistik, sidomos gjatë fluksit turistik në verë, nuk mirëmbahet dhe ruhet as në qytet dhe as në të gjithë qarkun.
11. Mungojnë investimet në menaxhimin e mbetjeve dhe të ujërave të zeza dhe të bardha, bashkë me kujdesin për mjedisin. Rritja e turizmit ekologjik dhe kulturor kërkon trajtim të specializuar dhe infrastrukturë mbështetëse për parqet kombëtare të qarkut, fshatrat në brendësi dhe vendet e trashëgimisë kulturore.
12. Mungojnë rimbursimet ndaj aktivitetit turistik për periudhat jashtë sezonit veror, të cilat janë të shumta në të gjitha vendet e rajonit, si në Greqi, Itali, Maqedoni e Veriut, etj.
13. TEC-et lundruese ndikojnë negativisht në florën dhe faunën e bregdetit të Vlorës.
14. Mungojne kontrollet supervizuese dhe suportuese nga institucionet pergjegjese, në mënyrë që të mos ketë abuzime çmimesh të lëndëve të para dhe karburanteve per turizmin.
15. Nuk ka lirshmëri, përsa i përket aktiviteteve dhe argëtimit dhe pushteti vendor ka vendosur orare kufizuese, të cilat dëmtojnë turizmin dhe e kthejnë qytetin në një qytet pa gjallëri e jetë.
16. Transporti publik është një tjetër problem për qytetin e Vlorës, pasi punon me orare të kufizuara, gjë që sektorin e turizmit e dëmton shumë.
17. Vlora njihet si një destinacion plazhi për turistët që zakonisht preferojnë qëndrime më të shkurtra me nivele të ulëta shpenzimesh individuale, një profil i lidhur me një zinxhir vlerash të padiversifikuara turistike me një gamë të kufizuar atraksionesh dhe aktivitetesh. Fatkeqësisht, nënsektori i “turizmit blu” të Vlorës, duke përfshirë shëtitjen me varkë, zhytjen, peshkimin rekreativ dhe sportet ujore, mbetet kryesisht i pazhvilluar. Për më tepër, pavarësisht trashëgimisë kulturore unike të Vlorës, turizmi kulturor përfaqëson një pjesë të vogël të industrisë turistike të saj.
xx
Finally, it can be said with full mouth that both governments, such as the central and the local, but especially the central one, have completely failed to transform the region of Vlora into a year-round tourist destination, with clear offers of sun tourism and of the sea, of cultural and historical tourism, of archaeological and adventure tourism, of natural, gastronomic and agro-tourism.
Most read


The return of competitions for university admissions - a necessity?

Yes, Adem Jashari is not dead!

The transition to the stabilization of the Orthodox religion in Albania is coming to an end

For lawyers who defy the law

Here are the weapons of success of Albin Kurti and Vjosa Osmani

The last glory of the closed border

Kosovo Police saved the honor of Euro-Atlanticism, NATO to strengthen KFOR

Threatening trends for health

Dear friend, if only we could discuss again!

Long live the EU! Down with the EU!
