BREAKING NEWS

MoH informs on the epidemiological situation in the country: The number of victims decreases, over 400 new cases

MoH informs on the epidemiological situation in the country: The number of
x
BREAKING NEWS

Monika Kryemadhi takes the blow / The SMI candidate for deputy in the April 25 elections is arrested. Name

Monika Kryemadhi takes the blow / The SMI candidate for deputy in the April 25
x
BREAKING NEWS

Holidays turned into tragedy / New details are revealed from the shocking event of 4 Russian tourists in the Carts, the cameras reveal everything, here are the movements in the luxury hotel. The Russian Embassy makes the urgent move

Holidays turned into tragedy / New details are revealed from the shocking event
x
BREAKING NEWS

"This is a bomb", Frrok Çupi brings out the behind the scenes that implicate well-known politicians and comes out with a strong warning: Here is how Berisha is forcing them to stay around!

"This is a bomb", Frrok Çupi brings out the behind the scenes
x
BREAKING NEWS

Juvenile trafficking and prostitution / Tirana Police seize the dizzying wealth of two high-risk brothers in Tirana. Serious accusations are cleared up

Juvenile trafficking and prostitution / Tirana Police seize the dizzying wealth
x
BREAKING NEWS

Other new details are revealed about the shocking event / What happened in the sauna room where the 4 tourists who were found dead in the Carts were staying, all the staff are escorted to the police

Other new details are revealed about the shocking event / What happened in the
x
BREAKING NEWS

US determined for Berisha, does not accept negotiations and warns of sequestration of assets according to Biden decision

US determined for Berisha, does not accept negotiations and warns of
x
BREAKING NEWS

Heavy / The apartment is engulfed in flames in Astir, mother and son jump from the third floor to escape the flames! His mother dies. Serious suspicions are dispelled

Heavy / The apartment is engulfed in flames in Astir, mother and son jump from
x

Shëndeti

"Rainbow Diet" / Why it is so important to consume colorful foods

"Rainbow Diet" / Why it is so important to consume colorful foods

Along with price, accessibility, and preference, we will often use food ingredients to help us make a decision.

But how do we know we are getting the nutrients we need?

It is widely accepted by researchers that we need a varied diet, and that one way to do this is by eating all the colors of the rainbow. But is color the best guide to getting all the nutrients we need?

According to the BBC , the evidence may be in the Mediterranean diet, which contains many healthy fruits, vegetables and fats such as extra virgin olive oil and is often regarded as the healthiest diet by scientists.

It is no coincidence that the diet is packed with different colors, says Francesco Sofi, associate professor of clinical nutrition at the University of Florence.

"Eating a traditional Mediterranean diet means consuming different nutrients and phytonutrients," he says.

Phytonutrients are small chemical compounds produced by plants that help us digest larger nutrients and also play a role in removing toxins from our bodies.

"However, the diet does not always contain every color - it depends on the season, as dieters eat seasonally and grow their own fruits and vegetables," he said.

Indeed, he adds, the colors do not differ from other vegetable-based diets, such as the vegetarian diet. There are other reasons that the Mediterranean diet is among the healthiest. Mediterranean populations traditionally boil, instead of frying, their vegetables, which preserves nutrients, says Sophie.

But the abundance of diet with fruits and vegetables can not be ignored.

The health benefits of a diet rich in fruits and vegetables to our brains and hearts are among the most enduring findings in the science of nutrition, says Deanna Minich, nutritionist and clinician at Western States University in Oregon, USA.

Eating too many colors can reduce the risk of losing all your vital nutrients.

"If we lack a rainbow color, we may lack a function of that food," says Minich.

This is because plant foods contain thousands of natural ingredients called phytonutrients, including carotenoids and flavonoids, which have anti-inflammatory benefits. And different colored plants come with different benefits.

Blue and purple foods, including blueberries, have a high content of the plant pigment anthocyanin, which has been linked to a reduced risk of heart disease and type 2 diabetes.

Flavones, which give foods a yellow color, can reduce the risk of heart disease.

"Some plant pigments travel to certain parts of the body and stay there," says Minich.

"For example, lutein is found in a range of yellow and green foods, and travels to the macula in the back of the eye, where it can help reduce the risk of macular degeneration."

Some studies show that flavonoids can improve brain health by blocking neurotoxicity in the brain, which is linked to Alzheimer’s disease.

After following the diets of 50,000 people for more than 20 years, Tian-shin Yeh, an epidemiology researcher at Harvard TH Chan School of Public Health, found that those who ate the most flavonoid-rich foods, including oranges, peppers, celery and grapefruit, have lower levels of cognitive decline and dementia.

Ndërsa aktualisht nuk ka shërim për demencën dhe dëmtimin njohës në jetën e mëvonshme, Yeh thotë, ngrënia e më shumë ushqimeve të pasura me flavonoide mund të ndihmojë në uljen e rrezikut.

Sidoqoftë, pjesëmarrësit që panë përfitimet më të mëdha ishin ata që kishin ngrënë vazhdimisht një dietë të pasur me flavonoide për 20 vjet.

Asnjëherë nuk është vonë për të përfshirë këto ushqime në dietën tuaj dhe për të përfituar nga flavonoidet, thotë Yeh.

Ushqimi me një dietë të gjallë, thotë Yeh, gjithashtu mund t’i ndihmojë njerëzit të shmangin efektet e mundshme negative të ngrënies së tepërt të një ushqimi.

“Ushqimi është shumë kompleks. Për shembull, hulumtimet kanë gjetur se lëngu i portokallit lidhet me një rrezik më të ulët të rënies njohëse, por marrja e tepërt shoqërohet me diabetin e tipit 2“, thotë ajo. Edhe pse, kjo është për shkak të përmbajtjes së tij të sheqerit, jo flavonoideve.

Por ngrënia e një “diete ylber” mund të jetë gjithashtu komplekse, thotë Victoria Taylor, një dietologe e lartë në Fondacionin Britanik të Zemrës.

“Mund të jetë vërtet e ndërlikuar të marrësh çdo ngjyrë çdo ditë”, thotë ajo.

Ne gjithashtu duhet të hamë nga grupet e tjera ushqimore për të marrë të gjitha makronutrientët që na duhen, siç është proteina, sipas saj.

Sidoqoftë, Minich argumenton se dieta e ylberit nuk kufizohet në fruta dhe perime, por përfshin ushqime të tjera natyrore, të tilla si barëra, erëza, bishtajore, arra, fara, drithëra, madje edhe çaj.

Ajo gjithashtu e konsideron ushqimin e bardhë si pjesë e dietës ylber, duke përfshirë tofu, i cili përmban izoflavone të ndryshme, të cilat janë shoqëruar me një rrezik më të ulët të sëmundjeve të zemrës dhe disa kancereve, si dhe rënie njohëse .

Të hash një larmi ngjyrash do të thotë që ne të hamë më shumë fruta dhe perime në përgjithësi.

Një studim zbuloi se nxitja e njerëzve për të ngrënë një vakt shumëngjyrësh rriti konsumin e tyre të ushqimit të shëndetshëm.

“Nëse hani të njëjtin frut, do të kënaqeni, por nëse keni një pjatë me fruta dhe perime të ndryshme që ndryshojnë në ngjyrë, ka të ngjarë të dëshironi të hani më gjatë“, thotë Rochelle Embling, studente doktorature në Universiteti Sëansea, i cili nuk ishte i përfshirë në studim.

“Ky efekt është specifik për ushqimin që hahet, kështu që pas një vakt, ëmbëlsira mbetet e dëshirueshme sepse ka karakteristika të ndryshme shqisore“,  thotë Embling.

Por ngrënia e një diete më të gjallë mund të rrisë rrezikun e të ngrënit të tepërt të ushqimit të pashëndetshëm. Embling ka gjetur se ne kemi më shumë gjasa të hamë më shumë pica kur ajo ka shumë mbushje me ngjyra të ndryshme.

Ajo këshillon ngrënien e ngjyrave të ndryshme për frutat dhe perimet, por zgjedh një gamë më të vogël ngjyrash për ushqime më të ëmbla.

Vlen gjithashtu të theksohet se ngjyrosja artificiale në ushqime, të tilla si ëmbëlsira dhe ëmbëlsirat, për fat të keq nuk llogariten në një dietë të larmishme të shëndetshme.

Ka mënyra të tjera, përveç ngjyrës, për të marrë një sërë ushqyesish dhe fitonutrientësh nga dieta juaj, thonë studiuesit, siç është kushtimi i vëmendjes shijes.

Një studim zbuloi se pjesëmarrësit që hëngrën perime të hidhura dhe me shije të fortë gjatë 12 javëve kishin presion më të ulët të gjakut dhe sheqerit në gjak në fund, për shkak të përmbajtjes së fibrave dhe gamës së fitonutrientëve që përmbajnë.
Studimi thotë:

“Perimet rrënjë dhe lakrat janë burime të pasura me antioksidantë të tillë si flavonoidet, karotenoidet dhe fitokimikatet e tjera bioaktive; marrja e këtyre të kombinuara në ushqime të tëra mund të lejojë veprim sinergjik, duke siguruar kështu efekte të rritura të promovimit të shëndetit.”

Me fjalë të tjera, ato mund të jenë më të shëndetshme se shuma e pjesëve të tyre.

"Food colors are very important to our diet, but so are the tastes, especially [those] of bitter foods, such as rocket, kale, celery and green tea," said Minich, who was not involved in the study. , but agrees with his findings and emphasizes the benefits of these compounds reacting with each other to further benefit our health. "Another option is to consider what parts of the plant you are eating, " says Yeh.

“Turnips and Swedes have more similar nutritional values ??because they are both roots; while the nutritional values ??for cabbage and Swedes are not so similar, because one is the leaf and the other is the root part of the plant. ”

"Considering colors can be the easiest way to guide consumers," says Yeh.